18 december 2010

Opwarming?

Sneeuw, sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw. Ik dacht dat de aarde opwarmde? Al Gore you can look for your self! Natuurlijk zal dit alles wel weer verklaart worden als een vorm van opwarming en het zou best waar kunnen zijn, maar ik merk dat de winters de laatste jaren weer wat steviger worden. Vooral de neerslag neemt weer toe.
De heftigste winter die ik me kan herinneren is uit '82/83 en ja toen was ik 2. Ik weet bijna niks meer van voor mijn 5e jaar, maar het moment in de tuin met een schepje in het witte poeder staat nu nog op mijn netvlies. Het moet voor mij ook iets ongelooflijks zijn geweest. Als kind is alles één grote ontdekkingstocht en opeens was heel de wereld wit. Maradona zou in zijn wilde Colombiaanse jaren ook een moord gedaan hebben voor zo'n wit tapijt!
Overigens is er na dat jaar ook zeker nog wel met enige regelmaat sneeuw gevallen, maar eigenlijk bijna nooit meer zoveel. Half/eind jaren '80 ben ik ook nog een keer met mijn toenmalige buurjongen naar de wal geweest om met een slee naar beneden te duiken. Daarna was het volgens mij alleen nog in '92 en '95 redelijk wit, tot nu dus! Ik heb begrepen dat er in Noord-Holland al IJsberen gezien zijn en in het Zuid-Holland Pinguïns. Het zou ook met Artis en Blijdorp te maken kunnen hebben natuurlijk.

Wat betreft de opwarming. Ik geloof daar niet zo erg in. Ik denk dat het meer met de stand van de zon te maken heeft. De baan van deze planeet verandert en komt steeds iets dichter bij de aarde te liggen.
Het is nog een inmense afstand, maar goed het doet dus blijkbaar iets met onze planeet. Uiteindelijk kunnen we het denk ik niet tegenhouden. We hebben in het verleden ook ijstijden en tussen ijstijden gehad, dus waarom zou de cyclus zich niet herhalen? Maar goed wil ook weer niet op de stoel van de wetenschappers gaan zitten, zij zullen het wel beter weten als ik en ik denk ook dat als het hier echt te heet woord onder mij voeten ik er allang niet meer ben. Ik bedoel ik vind 100 een mooie leeftijd! Daar mag het vuur mij verzwelgen en daar kan geen factor 1000 tegen op.

Het was trouwens gezellig gisteren avond bij mij om de hoek. Candlelight Shopping! Het zag er dit jaar erg leuk uit. Alleen die stink vuurkorven. Bah! Ik den dat ik toch maar begraven wil worden.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten