20 juni 2010

Wat valt er te klagen?

Zoals beloofd is hier een klein relaas van mijn vakantie.
Wat als een echt onthaast moment was gepland viel al snel letterlijk in het water. Na één week redelijk tot goed weer, hebben we in de tweede week vrijwel elke dag regen mogen aanschouwen.
Het was nat en grijs. Gelukkig niet zo erg als in het zuiden. Ik heb meegekregen dat daar door het wassende water aardig was slachtoffers zijn gevallen. Vreselijk! Wat een kracht heeft de natuur toch. Ik ben zo blij dat wij in een land wonen waar af en toe een huis beschaafd trilt en eens in de zoveel tijd een polder of dorp overstroomt. Dat er eens per jaar een windhoos overtrekt in Drenthe en dat een een paar sneeuw en regen buienen ons spoorweg af en toe deels lam leggen. Ik hoop dat iedereen de betrekkelijkheid eens gaat in zien van de dingen. Waarom klagen wij (ook ik) zoveel? We betalen zoveel belasting? Dat betekent dat we het goed hebben. Waar moeten anders de wegen van gebouwd en onderhouden worden. Kunnen onze kinderen niet naar een moderne school, etc. We kunnen ook net als Wilders (ik ga die naam niet veel meer noemen) naar een Belgische systeem toe gaan, waarbij we om de kuilen in de weg moet rijden. We kunnen daar dan natuurlijk "de moslims" in stoppen, maar dan zonder bermbommen.
"Nederland heeft gekozen voor de PVV" ?????? Wat moet er wel niet gebeuren met de rekenvaardigheid als hij werkelijk zijn plannen doorzet.
Nee, laten we maar niet naar hem luisteren. Meer geld naar Politie! Meer geld naar onderwijs! Uit welke pot gaan wij dat halen? Heeft de PVV nog ergens een spaarpiggie of een rekening in Lichtenstein of het Vaticaan. Misschien Opa Berlusconi eens bellen. Die weet wel waar geld te krijgen is. Onze demissionaire premier Jan Peter Balkenende heeft zijn nummer!
"Hij was wel de eerste die belde toen mijn vader overleed" Zo zie je maar, onze TV Baas heeft ook een hart en ergens zal die bij G. W. ook nog wel kloppen, toch?

Maar goed om terug te komen op mijn vakantie. Als start door Belgie rijden is geen pretje en dan druk ik mijn nog zacht uit. Zij weten echt niet hoe je een snelweg moet maken laat staan herstellen na vorstschade of ander ongemak. Maar ja ze hebben er ook geen fastoenlijk materiaal voor. Volgens mij krijgen zij alles uit Congo, dat land waar wij eerst onze overbodige gereedschap naar toe sturen.
Er was enkele weken geleden een mooie discussie in het Vlaamse of Belgische parlement over de kwestie Edward van Cuilenburg. Als ze net zo debateren, als ze een weg bouwen, snap ik wel waarom het asvalt wegsmelt onder onze voeten.
De streking was overigens dat wij zulke mooie wegen (biljartlakens) hebben bij ons en het in Belgie zo'n roodzootje is. Weer een streep door de rekening van de klagers aan PVV en VVD zijde!

Maar goed om een kort verhaal lang te maken, dat kom in Luxemburg en denkje nu kan ik lekker door karren, maar nee, de A6 is dicht. 3 uur vast en dan door de polder. Luxemburg heeft nu eenmaal niet veel snelwegen. Als je hard rijd ben je er namelijk uit voor dat je er bent geweest.
Dan ga je een regionale weg op en is de bebording weer krom. Al is dit op een rotonde te begrijpen, maar niet als je de pijlen zo zet dat iedereen driekwart rond gaat i.p.v. helemaal, om daar terug te rijden in de goede richting. Een hoop hollanders morren natuurlijk. "Wat een zootje" Ik moet toegeven, ook ik zeur en mor dus.

Eenmaal ruim 3 uur later voorloopt onze reis verder voorspoedig. Het Franse tolwegennet is uitstekend en ook de meeste regionale hoofdwegen zijn vrij goed. Soms zijn het lappendekens, maar kuilen heb je er veel minder.
Na het verlaten van de hoofdweg hebben we nog ruim 40 minuten gekronkeld door een steeds mooier wordend landschap om uit eindelijk uit te komen in het dorpje Rougeux. Het einde van de wereld? Wat een verlaten en on ontdekt gebied. Vrijwel onbevolkt! Prachtig! Wel erg arm, of is dat mijn gevoel.
De dorpjes die er zijn, zijn vaak behoorlijk verpaupert, maar overal bloemen. Ondanks de "rotzooi", proberen de Fransen er toch altijd nog een mooie omlijsting om te maken.
En dat lukt ze eigelijk behoorlijk goed. Juist die tegenstelling maken het land zo geweldig naar mijn mening. Daarnaast leven ze in de streek waar wij zaten nog veelal volgens andere wetten en gewoontes. Ze zijn blij me wat ze hebben. Een oude tractor wordt niet zo maar weggedaan. Zo lang die rijd kan hij worden gebruikt. Er wordt volop groente verbouwd in de tuin. Elke ochtend komt de Bakker langs, iedereen geeft elkaar een hand (al zie je overdag niemand op straat).
Er mag gescholden worden op Fransen, maar de meeste ervarig die ik heb zijn hartstikke postitief. Natuurlijk spreken de meesten (vooral oudere generatie) geen woord Engels, maar moet je dat hun echt kwalijk nemen? Ze zijn een wereldmacht en als in het verleden nooit wat aan een andere taal gedaan is...... Meer een regeringskwestie lijkt mij. Een soort van inburgeringsthema a lá Nederland?

Dit doet dus voor mij niks af aan de het gebied waar wij zaten. Zoals al al beschreven had, het is erg mooi, stil, ruimtelijk, groen, etc. Veel soorten orchideeen, meer dan 200 vogelsoorten (al zette mijn vader wel erg snel alle vogels weg af als zijnde het zelfde). Natuurlijk was daar ook de Slavink en de grijze Spuif, ja pa een sperwer is geen duif en andersom.
Verder viel er veel te zien. De maas en vele andere rivieren ontspringen in de Haute Marne. Je hebt er de prachtige stad Langres (al zullen daar de meningen over verdeeld zijn). Er is het monument van Charles de Gaule, etc, etc. Charel wie? Charles de Gaulle Geert, dat was een echte leider! Die kan wel zeggen dat Frankrijk voor hem gekozen heeft!
Hel leukste is om deze dingen droog te bezoeken maar helaas mocht dit dus niet altijd lukken. Het was een natte aangelegenheid soms. Een beetje zon doet wonderen.
Dan maar Wijn en Whiskey inkopen. Coal Ila, Balvenie 14 jaar afgemaakt in rum vaten (voor de liefhebber). Ja je moet wat doen als het vocht letterlijk uit/in de Champagne ontspringt.

Ik spreek de meeste van jullie binnenkort weer. Dan klagen we verder

Aurivier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten