23 mei 2010

Elephant

Net gekeken naar één van de meest gruwelijke films die ik ooit heb mogen bewonderen. Niet zo zeer vanwege het geweld, maar vooral door de opbouw en het onvermijdelijke.
2 jongens leven zich bebakt en bezakt met wapens uit op een fictieve school in Portland.
De aanleiding voor de film was de massaslachting in 1999 op Columbine High School waarbij 12 mensen werden gedood. Ik kan het verhaal nog voor mij halen. Triest maar waar!
Ondanks dat je weet wat voor gruwelijkheden beelden er voorbij gaan komen, ben ik toch blijven kijken. Gus van Sant zuigt je mee met zijn (surealistische) manier van filmen en de individuele verhaallijnen. Een keiharde maar zeer sterke film, waarin naar mijn mening forse kritiek wordt geuit op de soepele wapenwetten in Amerika.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten