06 juli 2010

Bevooroordeeld?

Naar aanleiding van mijn artikelen over de onderdruking van de palestijnen in bezet gebied ben ik ook maar weer eens gaan kijken op de site van Christen voor Israel, een beweging die lijnrecht tegenover mijn visie op de kwestie staat. Een organisatie die de wereld in sprookjes wil laten doen geloven, door vrijwel alle kritiek op het "beloofde land" meteen van tafel.

Ook over het verslag van The Rightsforum hadden zij natuurlijk geen goed woord over. Het zou een te éénzijdig beeld geven over de situatie en grove onwaarheden naar voren brengen. Er zullen best dingen instaan die niet een volledig correct beeld geven van de situatie, maar er blijft nog zoveel overeind dat wij met eigen ogen kunnen waarnemen.

Maar goed misschien ik ben ook wel een beetje bevooroordeeld. Ik heb altijd een aversie gehad tegen het klakeloos geloven. "Het is nu eenmaal zo" "Neem het nu maar aan" Van dat soort uitspraken gaan mijn haren echt overeind staan. Daar kan ik totaal niks mee.
Ik wil graag op mijn manier mijn "geloof" beleiden, zonder dat iemand mij vertelt hoe moet. Aanvullingen, tips en informatie zijn altijd welkom. Ik sta altijd open voor een nieuw geluid, maar laat met me uiteindelijk zelf bepalen wat ik er mee doe.

Jammer genoeg zijn er in deze wereld meer "volgelingen" dan "individualisten". Wat zou het geweldig zijn als iedereen op een dag zo zeggen, nu ga ik een eigen mening vormen, zonder dat het me wordt opgedrongen "omdat het nu eenmaal zo is". Je moet niet altijd vragen? Waarom niet? De bijbel en de Koran zijn duizenden jaren oud. We gaan toch ook geen topografie meer leren met een atlas uit 1700? De wereld verandert en wij moeten mee. Ik zie Nederland Vlaams Brabant al binnen vallen.

Wat me overigens nog het meest steekt in de "discussie", is dat binnen geloofskringen kritiek op het beleid van de Israelische regering nog steeds regelmatig gezien wordt als een aanval op de Joden of God. Wat is dat voor kortzichtigheid? Zo kan je toch nooit open staan voor een gesprek met je "tegenstanders". Zo wil je gewoon niet tot een oplossing komen. "Hij is een atisemitist". Schij toch uit. De holocaust is vreselijk, maar hoeft niet eeuwig op de voorgrond te blijven staan. Ik beoordeel Israel nu op het heden.
En ik vind dat Israel nu de boel bedonderd waar we bijstaan en alle mogelijkheden tot een vreedzame oplossingen dwarsboomd.

Heb uw naaste lief, maar bouw voor de zekerheid een muurtje en aantal checkpoints. Bouw daarnaast een huis op andersmans gebied en begin met leven zuur maken van de huidige bewoners. Pest ze net zolang tot dat ze weg gaan en neem dan hun huis in. Laat de vorige bewoners zelf onderdak zoeken, maar dan wel in door de ander bepaald gebied, zonder enige economische mogelijkheden, dan wel toekomst, ver weg van hun naaste.

Gezamelijk goedgekeurde verdragen zijn er om nageleefd te worden. Zolang wij als omstanders echter accepteren dat praktijken als hierboven beschreven plaatshebben, zal de historie zich gaan herhalen en dat vind ik een vreselijk perspectief. Beide volken hebben nu wel genoeg geleden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten